Monday, February 22, 2010

Mee Goreng Basah

Hai bertemu kembali. Hari ni saya goreng mee basah je untuk sarapan pagi. Biasanya kalau goreng mee macam ni suami saya pasti suka. Kalau suami suka, saya lagilah suka sebab kongsi minat yang sama. Bagi anak2 saya pula, diaorang tak kisah..apa saja yang mamanya masak semuanya diaorang tak tolak...syukur alhamdulillah mudah kerja saya. Oklah mari kita tengok resepi yang mudah dari saya...


Bahan-bahan
* 500 gm mee kuning(saya guna spaghetti...rebus sampai lembut dan toskan)
* 1 cwn udang basah/sotong
* 2 sb cili kisar
* 5 ulas bawang putih
* 1 biji bawang besar
* 1 sb udang kering
* 2 sb sos tiram
* 2 sb sos tomato
* 3 sb sos cili
* sedikit kicap pekat
* 1 biji tomato belah 4
* taugeh
* sawi
* minyak utk menumis

Cara-cara
1. Bawang putih & bawang merah dikisar halus bersama dngn udang kering. Panaskan minyak & tumis bahan yg di kisar tadi hingga kekuningan. Masukkan cili kisar dan goreng lagi.
2. Bila cili dah masak, masukkan udang/ sotong,biar dalam 2 minit & masukkan sos tiram,sos cili & sos tomato.
3. Bila rasa semua dah ok,masuk mee & gaul rata,masukkan sawi dan tomato, biarkan dalam 5 minit. Tutup api & masukkan taugeh.Gaulkan biar rata & makan panas2....
4. Hiaskan dengan hirisan timun

2 comments:

Related Posts with Thumbnails